Jeg jobber i...

Fortsett

Vi oppdaterer innholdet
på bakgrunn av din type virksomhet

COVID-19 situasjonen tvinger mange restauranter og kantiner i kne, men take away kan være et plaster på såret som kanskje til og med kan redde virksomheten, samt gi grobunn for ekstraomsetning på sikt. 

Du kan følge de nyeste gjeldene regler på Mattilsynets hjemmeside.  

Vi har også samlet litt forskjellige lenker med praktisk informasjon om håndtering av COVID-19 i bransjen her.

Levering eller henting

Først og fremst skal du ta stilling til om du ønsker å levere maten eller om du kun tilbyr henting. Under alle omstendigheter skal bestillingsprosessen for kunden være enkel. Menyen skal være lett tilgjengelig på for eksempel en hjemmeside, så kunden kjenner utvalget ditt. Skal man kunne bestille online eller kun via telefon? Sørg for at du har nok ansatt til å håndtere løpende bestillinger så det ikke oppstår unødvendig ventetid eller går glipp av en bestilling. Ha også kontroll på betalingsprosessen.

Hvis du tilbyr levering kan du enten velge å stå for det selv eller inngå et partnerskap med en leveringstjeneste som for eksempel Wolt eller Just-Eat. Husk å sjekke priser og vilkår før du setter din egen pris.

Har du en kantine kan du kanskje tilby take away til medarbeiderne som fortsatt er på kontoret – både til lunsj og familiemenyer til middag.

 

Lag en oversiktlig meny

Hold menyen oversiktlig. For din egen skyld skal du ikke tilby uendelig mange retter. Hold det heller enkelt og begrens til et mindre antall. Det gjør arbeidet på kjøkkenet lettere og du får mer kontroll på varelageret. Gjør menyen mer oversiktlig ved å inndele i kategorier som Burgere, Sandwicher, Pasta, Vegansk og Desserter.

 

Skap god verdi med delevennlige menyer

Hvis du ikke kjenner konseptet, så er det enkelt. Skill deg ut i mengden ved å tilby delevennlige menyer til f.eks. to personer eller en familie med to voksne og to barn. Du gjør både bestillingen overkommelig og arbeidet på kjøkkenet lettere. Du kan ofte tilby en bedre pris ved å lage samme rett til flere – det krever mindre tilberedning, emballasje og timing. Og kundene kan nyte å få mer for pengene! Et opplagt forslag er en weekend-meny til paret som ønsker en treretters meny med en flaske vin. Eller den enkle familievennlige boksen som gir god mat til barnefamilien uten at det trenger å være pasta eller spagetti med kjøttsaus.

 

Sosiale Medier

Hvis det er nytt at du tilbyr take away, sørg for å dele budskapet. Et opplagt sted å reklamere og spre oppmerksomhet om deg selv, er sosiale medier. Sørg for at oppslagene dine inneholder følgende:

  • Lenker til hjemmesiden eller menyen
  • Bilder av rettene
  • Telefonnummer til bestilling
  • Tilbud

Les eventuelt guiden vår til sosiale medier her, hvis du vil gjøre mer ut av synligheten online.

 

Sørg for at maten overstiger forventningene

Take away menyen skal ikke nødvendigvis være den samme som den normale menyen din. Hvis du skal vinne i take away bransjen, så gjelder alle knep. Her er noen få enkle tips:

  • Velg en meny som egner seg til servering i emballasje og holder kvaliteten under levering – og kan tilberedes raskt
  • Bruk emballasje av god kvalitet som holder helt tett
  • Lever raskest mulig – og på det nøyaktige tidspunktet spesifisert i bestillingen

Lykke til med ditt nye eventyr!