nyttige tips til god mental helse | Unilever Food Solutions

Jeg jobber i...

Fortsett

Vi oppdaterer innholdet
på bakgrunn av din type virksomhet

Matindustrien er i en krise den aldri har sett før på grunn av COVID19, og i hjertet av det er alle mennesker. Mange av dere er i situasjoner som kan forårsake mye stress og psykiske helseproblemer. Derfor har vi samlet noen viktige råd fra  BigHospitality, som kan hjelpe deg med å holde deg positiv og redusere stressnivået.

1. Søk pålitelig informasjon

Det er viktig å bare anerkjenne informasjon som er gitt ut av pålitelige og troverdige kilder, for å unngå unøyaktige rykter eller spekulasjoner som kan øke stressnivået unødvendig. Bruk statlig støttede kilder som f. eks www.fhi.no.


2. Prøv å kontrollere hvordan du følger utbruddet i media
Med den omfattende nyhetsdekningen knyttet til pandemien, kan det lett føles som om du stadig blir overlesset av prat om koronavirus. Hvis du synes dette er stressende, er det viktig å tilpasse en god balanse. Hold det oppdatert om dagens situasjon, men begrens nyhetsinntaket.

3. Ikke la selvisolasjon påvirke din mentale helse

3. Ikke la selvisolasjon påvirke din mentale helse

Hold kontakten med omverdenen så mye som mulig ved å bruke telefon, mail eller sosiale medier. Det er viktig å ikke føle deg helt isolert. Etablere en daglig rutine som gir deg mening og holder tankene aktive.


4. Snakk med familien din
Å snakke og gi uttrykk for bekymringer hjelper å takle stressnivå. Barn kan slite med å forstå hva som skjer i verden for øyeblikket. Det er derfor viktig å forklare fakta for dem og berolige dem der det er mulig.

5. Ikke bekymre deg alene

Å snakke med andre er med på å holde et perspektiv på aktuelle hendelser. Det å prate med kollegaer og venner kan gi en følelse av komfort og klarhet. Del bekymringer, men også ideer for hvordan du kan komme deg gjennom situasjonen.

6. Bruk av sosiale medier
Tenk  over aktiviteten din på sosiale medier. Er det spesielle kontoer eller sider som gir deg bekymring? Vurder midlertidig avfølging av kontoer eller hashtags som får deg til å føle deg engstelig. Sosiale medier kan også være en flott måte å få kontakt med bransjen og få støtte eller inspirasjon til å komme gjennom.


7. Prøv å forutse engstelse og angst
Det er viktig å anerkjenne hvordan du føler deg og minne deg selv og andre om å håndtere både fysisk og mental helse. Forsøk å berolige mennesker rundt deg - spesielt de du kjenner som bor alene.


8. Planlegg dagen
Så fristende som det kan være å gå i pyjamas hele dagen, er faste rutiner avgjørende for vår velvære, selvtillit og formål. Forsøk å legge en plan for dagen, og sett av tid til avslapning.

9. Hold deg aktiv

9. Hold deg aktiv

Å være aktiv reduserer stress og holder energinivået oppe. Vær aktiv og test ut forskjellige fysiske aktiviteter du kan gjøre hjemme.

10. Prøv en ny avslapningsteknikk
Å slappe av og fokusere på å være tilstede her og nå kan bidra til å forbedre din mentale helse og underlette angst. Prøv ulike meditering- eller pusteøvelser for å se hva som hjelper.

11. Ta deg tid til å reflektere og fokusere på det positive
Det er viktig å få tid hver dag til å fokusere på alle tingene som gikk bra, anerkjenne suksesser og alt du er takknemlig for. Dette vil hjelpe deg med å holde en positiv sinnstilstand.

12. Forbedre søvnen din
Søvn er avgjørende for å føle seg opplagt dagen etter. Det er mange ting som kan gjøres for å forbedre søvnen, for eksempel å gå til sengs tidligere og stå opp på samme tid hver dag. Dette vil bidra til å regulere din naturlige kroppsklokke og støtte en daglig rutine.

Hentet fra #UnitedWeStand-kampanjen, et redaksjonelt initiativ fra ledende bransjemedie som BigHospitality, Restaurant Magazine og The Morning Advertiser og støttet av eksperter og nøkkeltall fra industrien. Klikk her for å se hele artikkelen om BigHospitality. Søk alltid ekspertråd om nødvendig.