Å kaste mat er helt ut og at «plantebasert ikke er noe alternativ», er ikke lenger bærekraftig på noen måte. Ja, slik kan man vel kort oppsummere vår siste trendrapport. For selv om vi elsker å nerde oss inn i ulike mattrender, er det vanskelig å lukke øynene for at det bærekraftige ikke bare er trenden med stor T, men også det nødvendige med stor N. Her er noen trender innen bærekraftsrammene.
Vego – ingen big deal lenger!
Det begynner å bli lenge siden grønt var «det nye sorte» og en tørr vegopølse eller to gulrøtter i kors ble tatt imot med takknemlighet. At det skal være godt eller enda bedre enn animalsk, er en selvfølge og bransjen har hørt bønnen og levert virkelig bra. I starten av året lanserer vi en sprø, gyllen, mør og saftig burger som ikke inneholder en eneste kyllingbit, men desto mer smak og følelse. Hold øye med leverandøren din og sørg for at 2022 blir et virkelig godt år, ikke minst fra et vegansk ståsted!
Vil du vite mer om vår nye Crispy NoChicken Burger? Klikk her!
Har du noen minutter til overs? Hvorfor ikke ta noen av kokke-kursene våre på UFS Academy som «Mestre vegansk matlagning»! En perfekt og enkel måte å få en ny kikkstart på det nye året. Prøv selv – det er gratis!
CO2-bevisstheten øker!
Hva koster burgeren din? I klimapåvirkning altså? Å prate om retters CO2-belastning er ikke noe nytt, men vi er vel mer mottagelige for budskapet nå?
Som vi nevnte i vår septemberrapport 2021, viste ICA og Novus undersøkelse ”plantebasert 2025”, at 39% av de spurte at de anså at viljen for å redusere klimapåvirkningen er den sterkeste drivkraften for å velge plantebasert/vegetarisk, og at hele 67% bekymret seg for klimaets utvikling. I aldersgruppen 18 – 29 år, var tallene enda høyere, hele 79%! Hvorfor ikke gjøre det enklere for alle som bryr seg OG veilede de som ikke har samme kontroll, til klimakloke valg? Bruk vår CO2-kalkulator og la resultatet synes på menyen!
En gårsdagens, takk!
Har du prøvd å selge gårdagens dagens til halve prisen? I så fall har du kanskje fått anerkjennende nikk fra både bevisste og økonomiske matgjester. Å sette ned prisen og tydelig markere en rett som «gårsdagens», er en bærekrafttrend så god som noen og som i tillegg bidrar med en veldig god ettersmak, nemlig følelsen av å ha gjort en god handel. Vi tror derfor at flere gårsdagens retter dukker opp på dagens meny i 2022!
Doggy bag – endelig befridd fra skammen!
Som vi har maset, men nå kommer det magiske spørsmålet «Vil du ha det med hjem?» mye oftere når man som gjest ikke orker å spise opp. Sikkert bra, men ikke bra nok. La oss ha som nyttårsløfte å tilby doggy bag enda oftere i 2022, så reduserer vi tallerkensvinnet på kjøpet. Gjestene blir glade og moder jord også. Win win, som vi pleier å si.
Har du problemer med matsvinn utover tallerkensvinnet?
Få hjelp av vårt supersmarte verktøy Wise Up On Waste!