Menu

Har du tatt del i trenden ennå? Finn ut hva plantebasert mat kan bety for menyen din og hvordan du kan la kundene vite om endringene på din meny.

1) Merk menyen tydelig, men ikke ha en egen "vegetar-blokk"

På menyen: Ikke separer veganske og vegetariske retter fra rettene som innholder kjøtt. Da vil de som spiser kjøtt muligens hoppe over denne delen av menyen.  Integrer dem i stedet i den vanlige menyen og gjør det enkelt å bestille kjøttfrie retter ved å merke vegetariske og veganske retter med et sympol. Alternativt kan du designe rettene dine slik at de er fleksible med ulike valg av protein. Du kan enkelt fjerne kjøttet fra den endelige retten hvis gjestene dine ber om det!

Det samme gjelder online – ikke glem å oppdatere menyen din på nettstedet ditt og på sosiale kanaler, slik at alle som sjekker menyen på forhånd vet at de vil bli tatt hensyn til.

2) Gi vegetarrettene æresplass også!

Kjøttfritt er nå mainstream! Hvis du ønsker å fremheve noe som står ut ved den nye menyen din, kan du ha spesielle events som «Meatless Mondays» eller ha en måned der du promoterer (og gir rabatt på) veganske retter!

Prøv å inkludere minst ett vegetarisk eller vegansk alternativ til spesialitetene dine eller på tidsbegrensede tilbud. La dem få en æresplass i hovedmenyen din! Legg til kjøttfrie retter på tavlen din utenfor lokalene for å hjelpe kunder å se hva som tilbys.

'Planteprotein’ har blitt et kjent ord, så inkluder det i menyen din der du kan. Du kan også trekke oppmerksomhet til andre plantebaserte fordeler, som for eksempel at planteproteinet ditt har lavt CO2 avtrykk eller lavt fettinnhold og inneholder sunnere fetter enn kjøtt. Dette kan virkelig være en fordel for restauranter.

3) Eksperimenter med "kjøttfritt kjøtt"

Noen gjester som ikke spiser kjøtt vil fortsatt ha smaken og teksturen til kjøtt. Det er her The Vegetarian Butcher kommer inn. Vårt utvalg av kjøttalternativer ser ut som kjøtt, smaker som kjøtt og har teksturen til kjøtt – noe som betyr alle fordelene uten å ofre noe!

Denne typen produkter er et pluss, ikke noe å skjule – så promoter spesialtilbudene dine og gjennom sosiale medier. Å nevne merkevaren kan også være effektivt og et kvalitetsmerke!

Du kan også bruke ingredienser med en naturlig "kjøttaktig" tekstur, som belgfrukter, sopp, aubergine og jackfrukt.

4) Legg hjertet i å beskrive rettene godt

Bruk litt tid på å beskrive rettene dine godt i menyen. Husk at uansett hvor deilig retten din er, så vil den bli bestilt hvis den ikke høres appetittvekkende ut på papiret. Ta hjelp av hele teamet på kjøkkenet for å lage så gode menyer som mulig. Og selv om helsefordelene definitivt er et trekkplaster for noen, er det ikke alle som leter etter det gode alternativet med lavt kaloriinnhold når de er ute og spiser. Eventuelle helsefordeler bør presenteres som en tilleggsbonus.

5) Tilføy DITT hemmelige preg

Å bli kjøttfri betyr ikke at du trenger miste smak eller må legge ned mye ekstra arbeid. Tililfør dyp, fyldig smak ved å bruke Knorr® Professional Bouillons eller bruke tidsbesparende produkter som vil tilføre uimotståelig smak, for eksempel Hellmann’s Vegan Mayo

6) Få dine plantebaserte retter til å prestere på sosiale medier

Det har aldri vært viktigere å være tilstede online og sørge for at kundene dine ikke bare kan finne deg digitalt, men at de liker opplevelsen like mye som de ville gjort fysisk. Plantebaserte retter er dessuten ofte utrolig fotogene og kan gjøres lett tilgjengelige ved å bruke mange populære hashtags – noe som gir bra innhold på sosiale medier!

Oppdag våre praktiske markedsføringstips og råd for å komme i gang, fra å bygge merkevaren din på sosiale medier, til å være søkbar på Google og perfeksjonere matbildene dine.

Produkter
Oppskrifter
Favoritter
Meny