Slik håndterer du glutenintoleranse på restauranten | Unilever Food Solutions

Jeg jobber i...

Fortsett

Vi oppdaterer innholdet
på bakgrunn av din type virksomhet

Glutenintoleranse er til forskjell fra matallergi, en kronisk autoimmun sykdom forårsaket av proteiner som finnes i hvete, korn og rug. Gluten betenner og skader tynntarmslimhinnen og kan bare helbredes med et glutenfritt kosthold. Glutenintoleranse kalles også cøliaki.

 

Den lille glutenguiden

Gluten og hvete er veldig vanlig i matprodukter og varer. Her lister vi opp noen av de vanligste som inneholder (eller kan inneholde) gluten. I stedet for disse produktene kan du bruke glutenfrie alternativer, naturlig glutenfrie produkter samt MAIZENA Tapioka eller MAIZENA Maisstivelse for alt fra jevninger til pannekaker.

  • Mel og produkter fra hvete, rug og korn som hvetekli, kruskakli, hvetespirer, spelt, dinkel, kamuthvete, durumhvete, havregryn (kan være kontaminert) og semulegryn.
  • Pasta og nudler av hvete, rug og korn
  • Brød og rundstykker av hvete, rug og korn
  • Müsli
  • Flak
  • Soyasaus
  • Pulversauser og mange ferdige sauser som HP-saus  
  • Couscous
  • Bulgur
  • Panerte produkter som panert fisk, løkringer, noen juleskinker og sprøstekt løk
  • Noen vellinger
  • Jevnede supper, sauser og stuinger
  • Ferdigmat og hurtigmat
  • Blodpudding
  • Bearbeidet kjøtt, pølser og leverpostei kan inneholde gluten
  • Godteri, lakris, iskjeks og sjokolade  
  • Krydderblandinger
  • Strøbrød
  • Isterband (svensk pølse), inneholder ofte korngryn
  • Fiberberikede produkter
  • Øl
  • Seitan
  • Vørt
  • Grahamsmel

 

10 tips for en mer allergivennlig virksomhet!

  • Kjøp inn glutenfritt melkefritt brød og frys ned så du alltid kan ta frem ved behov.
  • Kjøp inn glutenfrie pastatyper av for eksempel råris eller maismel. I og med at de er tørket har de lang holdbarhet.
  • Skilt ordentlig både inne og ute at du har for eksempel glutenfritt brød og veganmat slik at potensielle gjester ikke går glipp av din inkluderende meny.  
  • Ha alltid tilgjengelig noen plantebaserte melkeprodukter som gjestene kan bruke i for eksempel kaffe.
  • Har du en veganrett på menyen, prøv også å gjøre den glutenfri siden du da kan unngå eventuelle kryssallergier samt ulike dietter og matpreferanser. Har du for eksempel en vegoburger på menyen, kan du tilby glutenfritt brød som et valgalternativ.
  • Tenk igjennom alle oppskriftene – cæsardressing inneholder fisk, soyasaus inneholder gluten og mange ferdigprodukter inneholder både sukker, gluten og skummetmelk.
  • Gå gjennom paneringen – kan du bruke glutenfritt strøbrød eller andre alternativ til jevning og panering? For eksempel serveres ofte poteter til fisk, en rett som er naturlig glutenfri, men siden er det vanlig å panere fisken er den med en gang utelukket for gjester som vil spise glutenfritt.
  • Har du alkoholtillatelse – se over drikkemenyen og utvid med noen glutenfrie ølsorter.  
  • Skill glutenfrie/allergifrie produkter fra resten av utvalget og skilt tydelig, i for eksempel kassen, selvbetjeningen eller buffet.
  • Skift menyen ofte, som ved lunsjserveringen, gå igjennom menyen med personalet og informer tydelig om allergener.

 

Glutenfritt for autoimmune sykdommer

Personer med øvrige autoimmune sykdommer og inflammatoriske forhold er også ekstra strenge med dietten. I tillegg til gluten ekskluderer mange også sukker, kumelkprodukter, andre korn og belgfrukter. Denne typen kost kalles for AIP, clean eating eller paleo. Felles for alle forskjellige variasjoner er at basen er glutenfri.

 

Glutenfri mat som er bra for AIP og paleo

  • Fisk, skalldyr, kjøtt
  • Grønnsaker
  • Rotgrønnsaker
  • Sunne fett som kokosfett, avokadoolje og olivenolje
  • Buljong og fond uten gluten