Jeg jobber i...

Fortsett

Vi oppdaterer innholdet
på bakgrunn av din type virksomhet

Noen ganger har vi en tendens til å behandle bladgrønnsaker litt som et beskjedent tilbehør. Dette syns vi det virkelig er på tide å slutte med.

Bladgrønnsaker er en frisk og herlig ingrediens. Noen sorter dyrker vi for vår egen del, mens andre sorter ofte havner dessverre i avfallet fordi de anses å være et ugress til en annen plante. Med det sagt er bladgrønnsakene ofte hurtigvoksende, fulle av fiber, vitaminer og mineraler. De vakre bladene er i tillegg allsidige og kan både kokes, stekes og serveres rå. Spis ofte og gjerne mye.

 

Spinat

Neppe et nytt bekjentskap, men like god og sunn for det. Spinaten, som forresten er i slekt med både rødbete, mangold og quinoa, trives godt i vårt kjøligere klima. I tillegg kan denne grønne godsaken dyrkes hele året, med et ekstra pluss for hurtig vekst. Bruk så ofte du har mulighet, sier vi. 

 

Rødbeteblader

Ære være rødbetene, men ikke mange vet at den mest næringsrike delen på rødbeten faktisk er bladene. De er rike på vitaminene K og A, og sammenlignet med mange andre grønnsaker inneholder de også mye magnesium og kalium. Spiser vi en porsjon rødbeteblader får vi dekket hele 25 % av vårt daglige behov. Den som vil selge inn rødbeteblader enda mer, kan nevne at den er rik på jern og det øyevennlige næringsstoffet lutein. Rødbeteblader har en del likheter med grønnkål og kan til og med stekes til uimotståelige chips. En annet høydepunkt er å sautere den i litt olivenolje.

 

Brønnkarse

Brønnkarsen omtales noen ganger som «superfood» og er proppfull av mange ulike antioksidanter og vitaminer, spesielt betakaroten og vitamin C, men også vitamin A og K. Brønnkarsen kan dyrkes på de fleste kontinenter, men foretrekker et kjøligere klima. Bruk både bladene og stilken!

 

Grønnkål (utvalgt blant bladkål)

Hva hadde verden vært uten den sprø, herlige og hardføre kålen? Takk og lov for at den trives på våre kjølige breddegrader, sier vi bare. Utover sine robuste egenskaper er grønnkål virkelig allsidighetens dronning, og den er like god rå som tilberedt på mange ulike måter.

 

Rødkål

Rødkålen er litt av en kameleon som bytter farge avhengig av jordens pH-verdi, fuktighet og forhold. Rødkål inneholder ti ganger så mye vitamin A samt dobbelt så mye jern som sin allerede supersunne slektning grønnkål, noe som ikke gjør kjærligheten til kålen direkte mindre.

 

Kilde: Future 50 Foods report