Er du klar for noen tall som vil sjokkere deg?

Forskning viser at ansatte som er i godt humør når de begynner på jobb, er 12 % mer effektive enn når de er i dårlig eller nøytralt humør. Det er sant! Faktisk har data til og med bevist at en arbeidsstyrke som generelt er glad og fornøyd, kan øke fortjenesten din med så mye som 20 %. Og på toppen av det hele har det vist seg at 85 % av ansatte som trives, har mindre enn 5 sykedager i året. Forestill deg stabiliteten i de daglige timeplanene dine med en slik merittliste!

Ja, tallene taler faktisk for seg selv, men hvordan gjør du dem til virkelighet i en travel hverdag? Vi spurte våre nordiske kokker hvordan de prøver å eliminere stress.

Gode forberedelser


Ifølge den finske kokken Tommi Virranta er forberedelse avgjørende hvis du vil at middagsserveringen skal foregå med så lite stress som mulig. Det kan virke opplagt, men ofte utsetter kokker seg for unødvendige arbeidsmengder og stress ved å ikke være godt forberedt.

Planlegg din «mise en place» i god tid før du går i gang, sørg for at du har samlet alt du trenger og be om hjelp når behovet oppstår! Et velfungerende kjøkken er basert på teamarbeid, så sørg for å hjelpe hverandre så mye som mulig når dere kan. Kanskje noen av dine ansatte har et særlig talent for planlegging og strukturering? La dem veilede og hjelpe resten av teamet med å etablere gode arbeidsrutiner. Det finnes ingen universalløsning, men alle har godt av et mindre stressende arbeidsmiljø.

Aldri undervurder teambuilding


Konseptet med teambuilding har gjennom årene fått et dårlig rykte som noe kleint og tåpelig, men kritikken er ikke helt berettiget. Hvis du går tilbake til kjernen i teambuilding, handler det om å bygge sterke relasjoner og skape et godt arbeidsmiljø mellom medarbeiderne – og hvem kan være imot det?

Om du spør den svenske kokken Magnus Rydberg, vil han si at det er verdt innsatsen å styrke båndene mellom medarbeiderne når det går en kule varmt. Det er mer sannsynlig at et sterkt team vil ta vare på hverandre og hjelpe når og hvor de kan, noe som styrker båndene mellom dem og oppmuntrer kokkene til å bli i teamet ditt lenger.

Ikke la alt gå i oppløsning på grunn av sykdom


Uansett hvor nøye du planlegger, er det rett og slett umulig å unngå at ansatte blir syke i ny og ne. Som pandemien har vist de siste årene, kan et enkelt virus gjøre enorm skade selv i gode tider!

Ifølge Martina Danielsen fra Sverige kan du imidlertid ta forholdsregler som gjør deg mindre sårbar for sykedager. Du kan ganske enkelt rotere staben regelmessig og sørge for at alle kan gå inn på hver stasjon! De fleste har sine foretrukne arbeidsoppgaver, men ved å sørge for at alle kan håndtere hver stasjon, vil det være mye lettere å håndtere kaoset når noen blir syke – og da får du én ting mindre å bekymre deg for. 

Ta vare på deg selv


Du har sikkert hørt dette tipset tusen ganger, men det skader aldri å høre det én gang til: Ta godt vare på kropp og sinn! Matlaging er en tøff, fysisk og ganske krevende jobb, så sørg for at du er rustet til å håndtere den.

Tommi Virranta anbefaler å tilbringe tid i naturen – gå ut og plukk ingredienser til neste middag eller begynn å plante noe i hagen din hvis du kan. Du kan ikke skynde på naturen, noe som gjør den til det perfekte stedet å slappe av! Og husk å trene på fritiden, slik at kroppen er sterk nok til å takle de mange timene du står på jobb. Som Martina Danielsen sier: Du trenger en sunn sjel i en sunn kropp for å fungere. 

Produkter
Oppskrifter
Favoritter
Meny