Jeg jobber i...

Fortsett

Vi oppdaterer innholdet
på bakgrunn av din type virksomhet

Nye innfallsvinkler, nye måter å konsumere, spise, servere og mye mer. At pandemien har ført til store endringer for bransjen vår er neppe en hemmelighet. Sosial distansering samt nye og forskjellige regler i ulike deler av verden, er bare noen ting som har bidratt til å forme det nye landskapet. Her er de viktigste trendene og strømningene for 2021 og tiden fremover hvis du spør oss på Unilever Food Solutions. 

1. Restaurantbegrepet utvides

 

Pandemien har ført til at vi ikke kan omgås som vi har vært vant til og i løpet av det siste året fikk vi se mange eksempler på spennende initiativer fra restaurantene, noe som sannsynligvis bare vil eskalere fremover. Det var for eksempel en selvfølge at mange uteserveringer ikke stengte ned som tidligere, og at det dukket opp mange ulike varianter på begrepet «chambre séparée», både ute og inne. At utesesongen utvides på denne måten åpner også for en lengre grillsesong.

Ifølge trendspeiderne hos Food & Friends, vil vi også bli kjent med flere hybridrestauranter fremover. Vi snakker «bakeraunts», bakeri og restaurant i ett og samme lokale, men også fusjoner av mer merkelig karakter hvor mer uforenelige bransjer helt plutselig går sammen og jobber for en felles sak, nemlig husleien. Vi ser med spenning frem mot denne typen grenseoverskridende løsninger hvor ikke bare maten er til salgs, men kanskje også stolen du sitter på, bordet du spiser ved, tallerkenen du spiser fra eller klærne du har på deg.

2. (Enda) mer fokus på helse!

 

Helse er ikke helt en ny trend, men vi kan absolutt se en økt interesse for både fysisk og miljømessig helse i kjølvannet av pandemien. I en undersøkelse fra svenske Matbedrifter (Forbrukere om mat & helse, 4. desember 2020), svarte et flertall av de som ble spurt at de tenker på helseaspektene når de kjøper mat. Hele 43% svarte også at de er urolige for at maten de spiser har en negativ klimapåvirkning, noe som har økt siden tidligere undersøkelser.

3. Billigere luksus

 

Tøffe tider tvinger forbrukere å prioritere. Istedenfor å fokusere på råvarer som trøffel, hummer og lignende råvarer som koster mye, kan du kanskje lete etter økonomisk fordelaktige alternativer innen samme smaksnisje. Lavere kostnader er ikke bare bra for virksomheten din, men gjør også at flere forbrukere kan spise ute eller bestille mat hjem til tross for at de har mindre penger å rutte med.

4. Mer luksuriøs take away

Når take away blir standardservice til og med for fine dining restaurantene, blir neste steg å utvikle premiumtjenester for de gjestene som vil og kan betale. Tilby mer enn selve matretten. Her kan du gå så langt du vil - borddekking med vakkert servise, en passende spilleliste, blomsteroppsatser og henting av utlånte produkter når festen er over. Det ligger også en stor mulighet i det å bruke både sosiale medier og e-handel som en utvidet del av restaurantvirksomheten. Matkurs live på Instagram? E-handel på sosiale medier med restaurantens egne krydderblandinger? Eller hvorfor ikke tilby «take away» med et helt kokketeam som lager maten på stedet hjemme hos gjesten?

5. Grønnere menyer

Det grønne er fortsatt en viktig nøkkel til gjestenes hjerter (og lommebøker). Både på grunn av klimaspørsmålet, men også på grunn av at stadig flere følger en fleksitarisk livsstil hvor vegetarmat blir en del av hverdagen. Belgevekster, plantebasert protein og vegetarprodukter er fremtidsvarer siden de både er klimasmarte samt oppleves som sunne og trygge. I pandemiens fotspor opplever mange forbrukere at det føles tryggere med plantebasert mat.