Et fristende matbilde er som nektar for instagrammere. Du har sikkert lagt merke til at telefonen tas frem med en gang maten serveres. De rydder bort flasker, møblerer om i restauranten og stiller seg opp for å ta det perfekte matbildet som kan "postes".

Folks store kjærlighet til matbilder er en perfekt måte for restauranter å markedsføre seg selv. Det finnes mange apper å laste ned som hjelper deg å ta fine og appetittvekkende matbilder. Vil du vite mer om hvordan du tar lekre matbilder? Klikk her.

 

 

Kom i gang med Intstagram

Hvis du ikke allerede har gjort det, er det på tide å laste ned Instagram og lage en konto. Tenk så på hvilken stil restauranten din har og prøv å få frem denne følelsen også i sosiale medier. Dette er lurt slik at kundene dine kjenner igjen ditt spisested når de besøker deg online. 

 

 

Legg ut noe med jevne mellomrom

Kontinuitet er alfa og omega i sosiale medier. Lag gjerne et publiseringsskjema for når restauranten din skal legge ut bilder så det ikke går to måneder mellom postingene. Vil du være på den sikre siden, kan du gi en ansatt på restauranten ansvar for kontoen. Ikke glem å skrive en morsom, inspirerende eller informativ caption (beskrivelse av bildet) og å #hashtagge. Det gjør det enklere for bildene dine å bli delt og få likes. En annen god og enkel måte å få følgere på, er å selv kommentere og like kule matbilder, samt følge de kontoene du vil skal følge deg.

 

Gjør din instagramkonto til en "likes"-bombe

Sørg for at dine postinger er relevante for dine følgere. Kaffe- og frokostbilder om morningen, et bilde av dagens rett når det romler i magen på gjestene dine og en fristende coctail når de lurer på hvor de skal nyte kveldens drink, er relevnte postinger. Fortell gjerne om maten, for eksempel hvor dagens fisk kommer fra eller hva som gjør din signaturrett så spesiell. På denne måten gir du rettene dine historier som kundene dine vil oppleve. Post også gjerne dagens meny, om du har en roterende meny. Da er det enkelt å holde kontoen dagsaktuell, og det gir folk en grunn til å følge deg, spesielt om det er potensielle kunder i nærområdet.