Eva Skoog er diettisten hos Unilever Food Solutions som blant annet har kontroll på næringsinnholdet i våre produkter og sørger for å markedsføre de på riktig måte. Hun mener at poteten er verdens beste knoll, holder full kontroll på nyheter og syns at næringsmiddeltilsynets kostråd fra 2015 er en god ”trendrapport”. Kanskje vet du hvem hun er, kanskje er hun et nytt bekjentskap. Uansett – si hei til Eva Skoog! 

 

Hva gjør egentlig en diettist?

– Ja, det er jo veldig avhengig av hvor man jobber. Innen helsevesenet handler det ofte om behandling av alle mulige sykdommer som krever spesiell diett, men man kan også jobbe mer forebyggende og med opplæring. 

Hvordan ser en vanlig dag på jobb ut for deg?

– Jeg møter kundene våre, hvor jeg snakker om aktuelle spørsmål innen kost og helse og hvordan våre produkter passer inn i et sunt kosthold. Jeg er også med på utviklingen av nye produkter og sikrer at vi følger våre nordiske regelverk og våre næringsbehov. Er det for eksempel relevant for oss her i Norden å lansere akkurat dette produktet. Alt jeg og mine kolleger gjør, gjør vi dog ut i fra målsettingen om å utvikle produkter som smaker godt, som fungerer ute hos kundene våre, samt bidrar til en bedre helse for deres gjester. Som intern ekspert er jeg også med i ulike nettverk og er kontaktperson for Næringsmiddeltilsynet i ernæringsspørsmål, samt engasjert i vår bransjeorganisasjons referansegruppe for ernæringsspørsmål. 

Hva er "god mat" ifølge deg? 

– Bra kost for meg innebærer at man spiser variert og passe mye. Og så er kvaliteten selvfølgelig også viktig. Det skal være riktig type fett, mye fiber og så videre. Kostsirkelen er ikke så hott lenger og ikke like aktuell heller, men å spise fra alle de ulike matgruppene er riktig til forskjell fra mange rådende trender som handler om å spise ensidig og utelukke mange ulike ting. For meg er det galskap ut i fra et helseperspektiv. 

Og motsatt, hva er ”dårlig kost”?

– Ja det er når man spiser veldig ensidig og veldig mye fett. Trenden med mye fløte, ost og fett er jeg i mot.

Er diettisten kokkens fiende?

– Haha, nei absolutt ikke! Diettisten er kokkens venn. 

Mange av oss spiser flere av dagens måltider utenfor hjemmet. Hvor stort ansvar har kokker når det kommer til å servere sunn mat?

– Jeg vil si det slik: Som kokk har du virkelig mulighet til å gjøre en innsats for folks helse. På en veldig fin restaurant som du bare besøker en sjelden gang, spiller det kanskje ikke så stor rolle. Men på skoler, sykehjem og lunsjrestauranter hvor du spiser hver dag, er det jo utrolig viktig at det man serverer ikke bare smaker godt, men også gjør godt. Og der kommer vi fra matprodusentene også inn i bildet. 

Vi både vil og kan hjelpe til. Og så skal man ikke glemme at vellaget, sunn mat også er et konkurransefortrinn for en lunsjrestaurant. 

Hva er ditt inntrykk av maten i det offentlige? 

- Hvis vi tar skolematen i Sverige som et eksempel, så vil jeg nok påstå at den har fått en utrolig oppsving og at statusen har avansert betraktelig de siste årene. Bare at det ikke heter matsal lenger, men skolerestaurant, vitner om en positiv utvikling der.

 

 

Hvis du bare kunne spise en eneste ting i livet, hva ville det være?

- Det valget er veldig enkelt. Jeg skulle helt klart velge potet. Den er billig, den inneholder proteiner, c-vitamin, karbohydrater, den er nøytral, men kan smaksettes på mange ulike måter. For mange har poteter blitt synonymt med noe man ikke skal spise, men jeg mener det motsatte. 

Og til slutt, det har blitt snakket enormt mye om middelhavskosthold som forbilde. Hvorfor er den så bra og hva gjør man hvis man går lei kalamatoliven, men likevel vil servere noe veldig bra?

– Middelhavsmat er bra, og hvis man spiser på den måten får man i seg rikelig med frukt og fiber, antioksidanter og vitaminer og stort sett lite mettet fett. Men det er jo ikke maten i seg selv som er bra, men næringen, og den kan du enkelt erstatte med den ”nordiske middelhavsmaten”. Bytt olivenolje med rapsolje eller flytende margarin, spis mindre mettet fett, mindre kjøtt, mer poteter, rotfrukter og mer frukt og bær. Det behøver ikke å være så eksotisk. 

Eva Skoog