Menu

Før du starter et helt nytt take-away eventyr, så er der mange ting som skal avklares og tilrettelegges. Blant annet priser, meny, krav til hjemmeside, kommunikasjonen med kundene, personalledelse og ekstra mattrygghet og hygienetiltak. Før du registrerer deg på en leveringsplattform, må du sørge for at du har gjort beregningene og at du er helt sikker på at den nye forretningsmodellen kan dekke omkostningene og faktisk gi litt smør på brødet.

Meny-ideer

Meny-ideer

  • Hold det enkelt: Du trenger ikke å tilby hele menyen din som take away. En enkel og kompakt meny betyr enklere organisering, mindre varelager og mindre tilberedningstid på kjøkkenet.
  • Få kontakt med foodies: Fortell om menyen på sosiale medier ved å bruke hashtags og få kontakt med en større kundegruppe og skap begeistring for utvalget ditt. Og husk, bruk bilder i postene så man får vann i munnen.
  • Vurder familie-menyer: Tenk på både drikkevarer, forrett, salat, hovedrett og dessert til en hel familie. Menyer som kan serveres til hele familien krever mindre tid for deg og mindre emballasje.
  • Fullfør måltidet: Foreslå å slå sammen menyer, tilby milkshakes og desserter, og øk omsetningen din på den måten.
  • Husk tilvalg: Tilby tillegg som ekstra bacon, dressing, saus osv. Det er en enkel måte å få litt ekstra salg til en lav kostnad.

Kvaliteten på maten

Kvaliteten på maten

  • Tenk på rettene du tilbyr: Kan de varmes opp igjen? Blir opplevelsen og kvaliteten ødelagt av en kjøretur eller en hoppetur i en sykkelkurv? Tenk på hvordan du kan unngå at transporttiden får innflytelse på opplevelsen.
  • Tilby ”Varm opp hjemme”-retter. Lasagne er et glimrende eksempel. Husk at legge ved varmeinstruksjoner og la kunden gjøre det siste arbeidet. Disse rettene kan også lages tidligere på dagen og settes i kjøleskapet, noe som fjerner stress i de hektiske timene.
  • La stekte varer puste: Bruk lokk med hull eller prikk hull i lokket så det ikke dannes fukt på innsiden, noe som vil resultere i et dårligere resultat.
  • Pakk pasta rett før al dente: Så unngår du at det koker videre i emballasjen og blir slapt og overkokt.
  • Hold sausen separat: Pakk sausen og dressing for seg selv og la kunden dosere selv.

Forpakning

Forpakning

Spør om din leveringstjeneste tilbyder forpakning. Hvis ikke, invester i riktig emballasje basert på disse tankene:

  • Velg riktig materiale: Tenk på hvilken form for engangsmateriale som sikrer at maten leveres i samme kvalitet som du ville ha servert på restauranten. Hell flytende ingredienser i separate beholdere.
  • Størrelsen betyr noe: Velg den riktige størrelsen på forpakningen til maten. For å sikre deg at maten presenteres ordentlig, velg enten emballasje med oppdelte rom eller separate beholdere.  
  • Forsterkning: Tilføy litt ekstra (bærekraftig) emballasje for å sikre at maten kommer helskinnet frem på selv de litt lengre leveringene.
  • Våre nye HELLMANNs porsjonsforpakninger passer perfekt å legge i take away-kassen. De er gode og luksuriøse, og forpakningene er laget av 100% resirkulerbar plast. Les mer her.

Bud og levering

Bud og levering

  • Forsegling: Sørg for å forsegle alle emballasjer med stickers eller tape.
  • Venteområde: Lag et venteområde for budene hvor de med sikker avstand kan vente på deres levering. Ha også gjerne et område utenfor.
  • Henteområde: Lag et henteområde hvor man kan ta sin meny når den er klar. Kun én meny bør settes her om gangen. Sørg for at området ikke er nær kjøkkenpersonalet og unngå direkte kontakt mellom personalet og den som henter.
  • Hvis du tilbyr levering selv, sørg for å unngå kontakt hos kunden. Maten kan for eksempel settes på dørstokken hvor kunden tar det med inn.
  • Begrens eventuelt leveringsavstanden, så du sikrer deg at maten fortsatt er i høy kvalitet etter kun en kort kjøretur.
  • TIPS: Husk å ha håndsprit tilgjengelig flere steder.

Kommunikasjon

Kommunikasjon

Kommunikasjonen er nøkkelen til at målgruppen får kjennskap til take away-tilbudet ditt. Skap kunnskap og tillit med følgende metoder.

  • Del sikkerhetsprotokollen og skap tillit.
  • Lag tilbud for å skape trafikk.
  • Fortell om dine spesialiteter for å øke bestillingene.
  • Tilføy en beskjed om leveringen for å skape nærhet og lojalitet.
  •  Vær aktiv på sosiale medier for å øke kjennskapen. 

 

Produkter
Oppskrifter
Favoritter
Meny